Volgens Swedish Autombile hebben Youngman en Pang Da niet aangetoond dat ze
kunnen voldoen aan de afspraken over een investering in Saab zoals die in
juli werden gemaakt. Ook afspraken over een overbruggingskrediet voor Saab,
dat momenteel wordt gereorganiseerd, hebben ze niet kunnen nakomen.
Youngman en Pang Da beloofden afgelopen zomer 245 miljoen euro te investeren
in Saab, in ruil voor een belang van 53,9 procent in Swedish Automobile.
Beide bedrijven wisten de goedkeuring hiervoor van de Chinese autoriteiten
vooralsnog echter niet rond te krijgen.
‘In gesprek’
Swedish Automobile blijft naar eigen zeggen in gesprek met de Chinese
bedrijven. Doordat de overeenkomst nu is afgeblazen lijkt de redding van
Saab echter opnieuw verder in gevaar te komen.
Door geldgebrek ligt de productie van Saab al maanden stil. Vorige maand gunde
de Zweedse rechtbank Saab bescherming tegen schuldeisers, zodat met een
reorganisatie kon worden getracht het bedrijf weer levensvatbaar te maken.
Vorige week diende de curator echter een verzoek in bij de rechtbank om de
bescherming te beëindigen. Volgens hem willen Youngman en Pang Da niet
meewerken met Saab, maar zouden ze alleen uit zijn op een volledige overname
van het bedrijf.
Youngman en Pang Da hebben volgens Swedish Automobile deze maand tweemaal een
voorstel gedaan voor de volledige overname van Saab. Het bedrijf heeft die
voorstellen echter afgewezen.
Alternatief Muller
Vorige week vrijdag gaf topman Victor Muller nog aan een alternatief plan te
hebben voor het geval de Chinese investering niet door zou gaan. Details
over dit 'Plan B' kon hij toen echter niet geven.
Hij deed zijn uitspraken een dag nadat de Amerikaanse investeerder North
Street Capital had toegezegd voor bijna 12 miljoen dollar een belang te
nemen in Swedish Automobile. North Street is daarnaast van plan Saab een
lening te verstrekken van 60 miljoen dollar.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl